Szkolenia okresowe BHP

Szkolenia BHP » Szkolenia okresowe BHP

Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację oraz ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.


Szkolenie okresowe odbywają:

  1. osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego);
  2. pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych (w formie instruktażu);
  3. pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego);
  4. pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego);
  5. pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w wyżej, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego).


Pierwsze szkolenie okresowe osób będących pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami przeprowadza się w okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach, natomiast osób zatrudnionych na pozostałych stanowiskach - w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach.


Szkolenia okresowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy muszą być wykonywane
z częstotliwością:

  • Nie rzadziej niż raz na rok dla stanowisk, na których są wykonywane prace szczególnie niebezpieczne (zgodnie z obowiązującymi przepisami)
  • Nie rzadziej niż raz na trzy lata dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
  • Nie rzadziej niż raz na pięć lat dla osób będących:
  • pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami,
  • pracowników inżynieryjno-technicznych,
  • projektantów, konstruktorów urządzeń technicznych itp.
  • pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz osób wykonujących zadania tej służby
  • Nie rzadziej niż raz na sześć lat dla pracowników administracyjno-biurowych i innych niewymienionych wyżej, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.