Szkolenia okresowe BHP
Szkolenia BHP » Szkolenia okresowe BHP
Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację oraz ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.
Szkolenie okresowe odbywają:
- osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego);
- pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych (w formie instruktażu);
- pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego);
- pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego);
- pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w wyżej, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego).
Pierwsze szkolenie okresowe osób będących pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami przeprowadza się w okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach, natomiast osób zatrudnionych na pozostałych stanowiskach - w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach.
Szkolenia okresowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy muszą być wykonywane
z częstotliwością:
- Nie rzadziej niż raz na rok dla stanowisk, na których są wykonywane prace szczególnie niebezpieczne (zgodnie z obowiązującymi przepisami)
- Nie rzadziej niż raz na trzy lata dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
- Nie rzadziej niż raz na pięć lat dla osób będących:
- pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami,
- pracowników inżynieryjno-technicznych,
- projektantów, konstruktorów urządzeń technicznych itp.
- pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz osób wykonujących zadania tej służby
- Nie rzadziej niż raz na sześć lat dla pracowników administracyjno-biurowych i innych niewymienionych wyżej, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.